Beliedsplan

Inschrijvingsnummer KvK: 91742811
Bank:
Bezoekadres: Tsjerkepôle 7, 8542AT Terkaple
https://tsjerketerkaple.frl/

Dorpsstichting Tsjerke Terkaple

Beleidsplan 2024 – 2029

Doelstelling Dorpsstichting Tsjerke Terkaple

De Stichting heeft als doel: 

Het langdurig zorgdragen, in stand houden en onderhouden van de monumentale kerk en het monumentale kerkhof te Terkaple, het onderhoud van het toegangspad naar de kerk, het parkeerterrein en het omliggende bos Tsjerkepôle, alsmede het kerkhof in Goïngarijp, met het oog op het ook, op langere termijn, behoud van het historische karakter en de historische staat van deze onroerende zaken.

Werkzaamheden om de doelstelling te bereiken

De Stichting wil onder meer de volgende werkzaamheden ontplooien: 

Het verhuren van de kerk voor het houden van kerkdiensten en andere mogelijke kerkelijke activiteiten.

Het wekken van belangstelling in brede kring en het mobiliseren van vrienden en donateurs, die (periodiek) een financiële bijdrage doen.

Het organiseren van diverse activiteiten, zoals concerten, muzikale uitvoeringen, lezingen, e.d.

Zorgdragen voor het in stand houden en onderhoud.

En voorts al datgene dat bevorderlijk kan zijn om het doel te realiseren. 

Wijze van fondswerving

De Stichting werft actief donateurs, die (periodiek) een financiële bijdrage doen.

Beheer en besteding van het vermogen

Het vermogen van de Stichting zal op een verantwoorde wijze worden beheerd en besteed, gericht op het doel van de Stichting. Aan het einde van ieder boekjaar, dat gelijk staat aan een kalenderjaar, worden de boeken van de Stichting Tsjerke Terkaple afgesloten. De penningmeester maakt dan een balans op over het afgelopen boekjaar. De jaarstukken worden binnen zes maanden na afloop van het boekjaar aan het bestuur van de Stichting Tsjerke Terkaple aangeboden en gecontroleerd door een kascommissie bestaande uit twee leden buiten het bestuur van de Stichting.  Daarna worden de jaarstukken door het bestuur van de Stichting Tsjerke Terkaple vastgesteld en ondertekend door alle bestuursleden. Als een handtekening van een van de bestuursleden ontbreekt wordt de reden daarvan op de stukken vermeld. 

De vastgestelde jaarrekening is inzichtelijk via de website.

Communicatie

De communicatie vindt voornamelijk plaats via de eigen website van de Stichting Tsjerke Terkaple (www.stichtingtsjerketerkaple.nl) Verder wordt contact gezocht met lokale en regionale pers en media om Stichting Tjerke Terkaple en haar programma en activiteiten onder de aandacht te brengen. 

ANBI-status Stichting Tsjerke Terkaple

Het bestuur  dient bij de belastingdienst een aanvraag in voor het verkrijgen van een ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling). Door deze ANBI-status zijn de belastingregels voor algemeen nut beogende instellingen op het gebied van schenking, successie, en de aftrek van giften (inkomstenbelasting- en vennootschapsbelasting) van kracht.

Bestuur:

Het bestuur van de Stichting bestaat uit vijf of meer natuurlijke personen. Het bestuur benoemd uit zijn midden een voorzitter, secretaris en penningmeester

Contactadres:

Secretariaat Stichting Tsjerke Terkaple p/a: Fjildwei 25, 8541 AB Akmarijp

Beloningsbeleid: 

De Stichting heeft geen werknemers in dienst. De bestuursleden ontvangen geen beloning. Daadwerkelijk gemaakte redelijke onkosten worden vergoed.

Datum akte van oprichting van de Stichting:

20 oktober 2023